Kaardilugejate lood - Martin Järveoja

Tekst: Rauno Paltser

Foto: Timo Anis

Aasta esimeses kaardilugejate intervjuus oli mul au intervjueerida möödunud hooaja ühte edukaimat Eesti kaardilugeja, Martin Järveoja. Karl ja Martin alustavad tänavust MM-hooaega mais sõidetaval Portugali rallil ning Martini jaoks saab see olema uueks kogemuseks selles osas, et esimest korda oma elus stardib ta võistlusele isana. Palju, palju õnne Martini perele kogu autosport.ee meeskonna poolt.

• Alustades päris algusest - palun räägi, kuidas Sa üldse autorallini jõudsid?

Rallipisik pärineb minu onult, Tarmo Järveojalt. Tema oli see, kes mind rallimaailmaga tuvustas ja pidevalt võistlusi vaatama kutsus. Onu oli ka see, kelle kõrval oma esimesed kaardilugeja kogemused sain.

2005. aasta oli minu edasist kaardilugejakarjääri arvestades üks olulisemaid pöördepunkte. Ralliekipaazi Urmo Aava/Kuldar Siku initsiatiivil loodi noorte rallitiim, mille sõitjate hulka kuulusid Rihard Toots, Sander Pärn, Martin Kangur ja Karl Kruuda. Algselt oli minu isa Toomas Järveoja, see, kes Karlile esimestel võistlustel kaarti luges, kuna minul puudusid siis veel autojuhiload. 2005. aasta sügisel pidin Koolisügise rahvarallil võistlema koos Janar Mutikuga, ootamatult jäi tema sõit aga juba enne starti katki. Et minu suurt pettumust leevendada, otsustas isa enda koha Karli kõrval mulle loovutada. Olin selleks ajaks juba rahvarallidelt kogemust hankinud ja seetõttu ei olnud Karlil selle vastu midagi. Seega võib asjaolu, kuidas ma Karli paremale käele legendi lugema asusin, suuresti saatuseks nimetada. Esimene ühine rahvaralli sujus ilma probleemideta ja sellest sai algus tänaseni kestvale koostööle.

• Oma esimese autoralli (noorte klassi) kogemuse said aastal 2006 Rihard Tootsile kaarti lugedes ning sama aasta lõpus lugesid kaarti onupoeg Ken Järveojale. Kas Sinu jaoks oli kohe algusest selge, et Sinust saab kaardilugeja mitte sõitja?

Teadupäralt on autoralli väga kallis spordiala. Loomulikult oleksin noore poisina soovinud ka ise rooli istuda ja karjääri teha. Tunnistan ausalt, et ka hetkel ei ole see soov kuskile kadunud. Võimaluste puudumise tõttu oli siis aga kaardilugejana rallis kaasa tegemine suurepärane võimalus ja on seda siiani. 150-ga kurvist kurvi kihutades loovutab kaardilugeja igasuguse kontrolli piloodile, samas on kaardilugeja see, kelle väiksemagi vea tõttu võib kogu meeskonna sõit kiiresti lõpu saada. See vastutus annab kaardilugejale sama suure adrenaliinilaviini nagu sõitjale. Olen enda rolli ja valikutega väga rahul ning usun, et olen kaardilugejana jõudnud juba kaugemale, kui seda sõitjana kunagi suutnud oleksin.

• Hooajal 2007 sõitsid oma onuga Tarmo Järveojaga Eesti meistrivõistlustel. Kas Tarmo kohta võib öelda, et tema on „süüdi“ selles, et Sa autoralli pisikusse nakatusid?

Justi nii! Tarmo on ka see, kes andis mulle algteadmised kaardilugemisest ja koolitas mind suuresti eesseisvate sportrallide jaoks välja. Pärast seda, kui Tarmo pojal, Ken Järveojal, avanes 2007. aastal võimalus sõita Aigar Pärsiga MM etappidel, olin mina see, kes tema kohta Tarmo kõrval täitma asus. Kuna sportrallidel osalemine oli tollel ajal minu jaoks täiesti tundmatu maailm, siis õppisin iga ralliga väga palju juurde. Sooviksingi siinkohal oma onule sügava kummarduse teha. Võimalik, et ilma tema õpetussõnade ja kannatlikkuseta ei oleks mu tase täna selline, nagu see on. Mul on väga vedanud, et sain kaardilugeja karjääri alustada kogenud ja küpse sõitja kõrval.

• Olid/oled ka väga andekas judokas. Millal sai Sinu jaoks selgeks, et seod oma tuleviku ralliga mitte judoga ja mis sai selleks nö. lõplikuks teguriks?

Judoga tegelesin 17 aastat. Olen viiekordne Eesti meister ning aastatel 2007-2009 kuulusin ka Eesti judokoondisse. Minu, kui sportlase jaoks on tulemus väga oluline. 2010. aastaks ei olnud ma judokana oma tulemustega nii rahul, et maailmas tegusid teha. Tollel hetkel oli rallimaailmas aga konkreetne plaan ja tulevik tundus äärmiselt põnev. Isegi kui ma oleksin väga tahtnud, siis kahe spordialaga sellisel tasemel tegelemine oleks olnud väga keeruline. Seega otsustasin professionaalse judoga lõpparve teha ja oma fookuse rallile suunata. Püstitatud eesmärkideni on veel pikk tee, aga hetkel ei ole ma tehtud otsust kahetsema pidanud.

• Kas tegeled veel hetkel ka judoga? Millega üldse oma vabaaega sisustad?

Sportlikus mõttes ma hetkel judoga ei tegele. Samas ei saa ka öelda, et ma judole lõplikult selja oleksin pööranud. Jagan oma oskusi ja teadmisi judost lasteaia ning esimeste klasside lastele.

Vabaaega sisustan füüsilise treeninguga, näiteks käime Karliga tihti squashi mängimas. Ennem võistlusi tuleb ette valmistada ka kõik ralliga seonduv dokumentatsioon, alustades rallile registreeumise ja lõpetades rehvide ja kütuse tellimustega. Tihti on igal rallil ka eelnevate aastatega samasid või kattuvaid katseid. Siis tuleb legendist üles otsida need kohad mida saab kasutada ka sel aastal. Kõik sellised näilised pisiasjad võtavad tegelikkuses omajagu aega ja sisustavad suuresti rallivahelised perioodid.

Aprilli alguses saime Maarjaga oma perre väikese tüdrukutirtsu, kes annab aga vabale ajale ilmselt täiesti uue tähenduse.

• Oled Sa sellele mõelnud, et kui Sa ei oleks kaardilugeja, kes Sa siis hetkel oleks?

Eks ma oleks ikka seesama Martin. Ilmselt ei oleks ma siis nii palju maailma näinud ja omandanud neid kogemusi, mida rallimaailm mulle pea kümne aasta jooksul pakkunud on. Ma tõesti ei oska öelda, milline mu elukutse siis oleks olnud, kui minevikus tehtud otsused oleksid olnud teistsugused. Õnneks ei ole ma sellele kunagi ka mõtlema pidanud. Oleksid ei muuda elatud elu! Pigem keskendun sellele, kuidas kaardilugejana veel paremale tasemele areneda ja koos meeskonnaga püstitatud eesmärke vallutada.

• Kas Sul on nö. mentor ja kes on maailma kaardilugejatest Sinu jaoks suurim eeskuju?

Rallimaailmas on nii, et selleks, et olla hea kaardilugeja, peab sul olema hea piloot. Vastasel juhul ei paista kaardilugeja oskused lihtsalt välja.

Ma ei ütleks, et pean mõnd kaardilugejat enda mentoriks. Loomulikult suhtun tipus olevatesse kaardilugejatesse väga suure austusega, aga ralli on ennekõike meeskonna ala. Areneda tuleb koos ja samm-sammult.

• Olete Karliga tuntud selle poolest, et lisaks sellele, et teil on alati võistluse ühe vingeima disainiga võistlusmasin, olete ka väga avatud fännidele ja annate ka nendele nö. midagi tagasi (sotsiaalmeedias, rallide service parkides) lisaks rallisõidule. Kuidas see lahe idee tekkinud on ja millal on oodata teie meeskonna kodulehte?

Kodulehekülg on tegelikult iga hetk valmimas. Anname sellest kindlasti lähitulevikus kõigile huvilistele teada.

• Mis on parim asi Karli juures ja mis oleks asi mida Sa muuta tahaks ?

Minu hinnangul on Karli parimaks omaduseks enesekindlus. See iseloomuomadus aitab üle olla segavatest faktoritest ja keskenduda kõige olulisemale – sõidule. Rääkides muudatustest, leian, et oleme aastatega üksteist juba omajagu muutnud ja tänase Karliga olen ma väga rahul!

• Mis kaardilugemisse süsteemi te kasutate ja kui palju on see näiteks muutunud võrreldes sellega, kui Karliga esimest korda autosse istusite?

Kuna meie esimesteks õpetjateks oli Urmo ja Kuldar siis oli üsna loogiline, et võtsime kasutusele sama süsteemi. Põhimõte seisneb selles et 1 on aeglane ja 6 on kiire kurv.

Võrreldes algusaastatega pole põhimõte muutunud. Küll on aga aastate ja kogemustega legend läinud oluliselt täpsemaks. Suurema muutuse tegime 2013. aasta aluguses kui olime Markko Märtiniga Portugalis legendi trenni teinud. Otiga sõidetud 2013. Aastast sain juurde uusi ja huvitavaid mõtteid, millest mõningad võtsime kasutusele ka Karliga.

• Kas Sul on enne rallisid mingeid rituaale või rallidel kaasas mõni talisman? Usud Sa üldse sellistesse asjadesse?

Ma arvan,et iga inimene on teatud määral ebausklik. Kuna ma olen suur Ott Leplandi fänn, siis kuulan ma iga võistluspäeva hommikul Oti laule. Eks selle ebausuga ole nii, et kui läheb hästi, siis usud sellesse, aga kui ei, siis saada aru, et igakord ei aita ka Ott Lepland.

• Paljudel sõitjatel ja kaardilugejatel on hüüdnimed. Kas Sul on ka?

Jah, minu hüüdnimeks on Pekk. Siinkohal tervitan sõpra Raidot, kes selle nime mulle umbes 10 aastat tagasi külge pookis. Pekina tuntakse mind aga vaid Eestis, suures rallimaailmas ma selle nime poolest veel tuntud ei ole.

• Hooajal 2013 lugesid Eesti meistrivõistluste neljal rallil kaarti Ott Tänakule. Kui võrdled Karli ja Otti, siis mis on nende erinevused/sarnasused?

Esmalt tuleks kindlasti esile tõsta nende vanuse vahet. Nii noorte sõitjate puhul on 5 aastat pikk aeg saamaks küpsemaks ja kogenumaks rallisõitjaks. Karl on kaalutlev ja liigseid riske ilma põhjuseta ei võta. Ott on väga kiire, selles pole kahtlustki! Usun, et selle hooaja teises pooles leiab Ott enesekindluse ja stabiilsuse ning hakkab võitlema poodiumi kohtade eest!

Võimalik, et kahepeale kokku saaks ühe ideaalilähedase sõitja. Loomulikult on nad mõlemad aga ka iseseisvalt väga tugevad piloodid ja olen kindel, et tulevikus teevad nad veel suuri tegusid.

• Möödunud aastal võitsite esimeste mitte soomlastena Soome meistrivõistlused klassis SM1. Ütle nüüd ausal, kui rakselt/kergelt see võit tuli ja kui pikad näod põhjanaabritel pettumusest olid?

Hooaeg algas meile raskelt, kuna Arctic rallil pidime esimesel päeval purunenud kardaani tõttu katkestama. Sellel rallil jagati punkte 1.5 koefitsendiga ning seetõttu oli edaspidi meil ka natukene õnne vaja.

Pärast nelja etappi olime tänu oma kindlale sõidule ja konkurentide katkestamistele sarja liidriteks tõusnud. Sealt edasi kontrollisime tempot vastavalt olukorrale ja kindlustasime meistritiitli.

Hooaja lõpule tagasi vaadates jäi ehk seda sportlikku võidusõitu lõpus veidi väheks. Samas lõppeb iga ralli alles poodiumil, seega jagus pinget viimaste meetriteni. Seda enam, et ajalooliselt oli võit niivõrd tähendusrikas ning mida lähemale selle liikusime, seda rohkem me seda võitu ihaldasime.

Eks mõne soomlase nägu venis ikka meie võidu pärast pikaks ka aga kuna sõitsime soomlaste tiimis, siis oli rõõmsaid soomlasi meie ümber õnneks tunduvalt rohkem.

• Möödunud aastal võitsite WRC2 klassis kaks eestlaste jaoks kõige „kodusemat“ rallit -Rootsi ja Soome. Kumb neist Sinu enda jaoks väärtuslikum on ja miks?

Puhtalt emotsiooni arvesse võttes oli Rootsi viimase katsega saavutatud klassivõit väga võimas. Aga Soome ralli on omaette klass ja iga rallimees unistab selle ralli võidust. Maailma kiireimad ralliteed, tuhanded eesti fännid, võimas finishi poodium – kõik see kokku tekitab kirjeldamatu emotsiooni. See on täpselt see, mida ma ralli juures kõige rohkem armastan.

• Juuni lõpus saab 10 aastat Sinu esimesest stardist. Mis on olnud Sinu senise karjääri parim ja kõige kehvem hetk?

Kõige kehvem hetk oli kindlasti eelmise aasta Hispaania rallil toimunud väljasõit. Sinna läks reaalne võimalus heidelda WRC2 klassi tiitli eest. Senise karjääri parim hetk oli 2014. aasta Soome ralli klassivõit.

• Kas tead mitmele eri sõitjale oled Sa nende 10 aasta jooksul kaarti lugenud ning mitmes võistlusautos rallidel istunud?

Kui arvesse võtta ainult sportrallisid, siis saan tulemuseks kaheksa erinevat pilooti ja 11 erinevat võistlusautot.

• Tänavu istute koos Karliga uues võistlusmasinas, mille on kokku pannud soomlaste Printsport meeskond. Arctic Lapland rallil olite kahjuks sunnitud esikohalt üks katse enne lõppu katkestama. Kui katkestamine kõrvale jätta, siis kuidas see auto tundub võrreldes Ford Fiesta S2000 masinaga?

Citroen DS3 R5 l on kindlasti väga palju potentsiaali, aga nagu iga uus asi, vajab ka see auto veel omajagu arendamist. Veebruari alguses oli meil suurepärane võimalus esmakordselt Citröeni ametlikus testis osaleda. Nii professionaalse tiimi tegevuse jälgimine andis palju informatiivset tagasisidet ja olen täiesti veendunud, et nad on võimelised auto arendamisel suuri tegusid tegema.

• Sel aastal osalete WRC2 sarjas. Mis on eesmärk ning millal hooaega alustate ja mis rallidel osalete?

Eesmärgiks on loomulikult WRC2 tiitel. Hooaega alustame Portugali rallil. Sealt edasi plaanis kõik euroopa MM-rallid.

• Magusaim võit ja kibedaim kaotus?

Kibedaim kaotus oli Otiga 2013. aasta Saaremaa rallil viimasel katsel ära antud rallivõit. Magusaimaks võiduks loen aga kindlasti 2014. aastal Rootsi ralli viimasel katsel saavutatud nappi võitu WRC2 klassis.

• Lemmikralli, kus oled osalenud/tahaksid osaleda?

Portugali ralli on minu lemmik ralli, kuna seal on sõitjatelt palju nõudvad ja väga erineva iseloomuga katsed. Sel aastal on ralli uues kohas aga loodan, et ka sealsed teed on meile sobivad.

Tulevikus sooviksin kindlasti osaleda Asooridel ja Uus Meremaal sõidetavatel rallidel. Sealne loodus on lihtsalt imeline.

• Lemmikmasin, millega oled võistelnud /tahaksid võistelda?

Hetkel kõikidest ralliautodest, millega ma võistelnud olen, on lemmik kindlasti Ford Fiesta S2000. Kahjuks tuleb tunnistada, et uute autode pealetulekuga on see auto ajale jalgu jäänud.

FIA võiks konkreetse otsuse teha, et WRC2 tiitli peale saab sõita ainult R5 autoga. Siis oleks asi konkreetne ja läbipaistev.

Lemmik ralliauto, millega tahaksin võistelda, oleks ükskõik milline tänapäeva WRC auto.

• Kui saaks piirideta unistada ja valida ühe sõitja läbi terve ralliajaloo, kelle kõrval osaleda ühel MM-rallil, siis kes oleks see sõitja, milline oleks masin ja milline etapp?

Karl Kruuda, Volkswagen Polo WRC, Soome ralli.

 

Nimi: Martin Järveoja

Sünnikuupäev: 18.08.1987

Piloodid, kellele kaarti lugenud: Rihard Toots, Ken Järveoja, Tarmo Järveoja, Roland Murakas, Martin, Kangur, Gustav Kruuda, Ott Tänak, Karl Kruuda

Autod millega võistelnud: Ford Fiesta, Citroen C2, Honda Civic Type-R, Suzuki Swift S1600, Škoda Fabia S2000, Ford Fiesta S2000, Ford Fiesta R2, Subaru Impreza STi N12, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16, Citroen DS3 R5

 

Parimad saavutused:

2006 Eesti autoralli meistrivõistluste noorteklassis 8.koht /Rihard Toots

Teise liiga 12.koht / Ken Järveoja

2007 Eesti autoralli meistrivõistlustel 5. koht klassis E8 / Tarmo Järveoja

2008 Eesti autoralli meistrivõistlustel 26. koht klassis E /Tarmo Järveoja

Eesti autoralli meistrivõistlustel 12. koht klassis E10 /Tarmo Järveoja

2009 Eesti autoralli meistrivõistlustel 12. koht klassis N1+N2+N3+A5+A6+A7+S1600 / Karl Kruuda

2010 Eesti autoralli meistrivõistlustel 4. koht klassis A7 / Karl Kruuda

Eesti autoralli meistrivõistlustel 9. koht absoluutarvestuses

Autoralli MM-võistluste klassis JWRC 4.koht /Karl Kruuda

Portugali rallil MM-ralli esimene katsevõit ja kokkuvõttes 2.koht klassis JWRC

2011 Eesti autoralli meistrivõistlustel 11. koht klassis N4 / Karl Kruuda

Autoralli MM-võistluste klassis SWRC 6.koht /Karl Kruuda

IRC sarja 10.koht /Karl Kruuda

Jordaania ralli MM-võistluste klassi SWRC 2.koht

2012 Eesti autoralli meistrivõistlustel 17. koht absoluutarvestuses

auto24 Rally Estonia klassivõit klassis R4 / Karl Kruuda

ERC sarjas Poola rallil esimene katsevõit

2013 Eesti autoralli meistrivõistlustel 1. koht klassis N4 / Ott Tänak

Eesti autoralli meistrivõistlustel 4. koht klassis 4WD+ / Karl Kruuda

Eesti autoralli meistrivõistlustel 6. koht absoluutarvestuses

Tallinna, Talsi, Viru, Kurzeme ja Saaremaa ralli võit klassis N4 / Ott Tänak

auto24 Rally Estonia klassivõit klassis R4 / Karl Kruuda

Autoralli MM-võistluste klassis WRC2 29.koht /Karl Kruuda

2014 Soome autoralli meistrivõistluste 1.koht klassis SM1 / Karl Kruuda

Rootsi ja Soome ralli MM-võistluste klassis WRC2 1.koht

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2017

See on järjekorras juba 15. raamat sarjast „Eesti autosport“, olles üks pikema traditsiooniga spordiraamatuid Eestis. Raamat on pilguheit 2017. aastale Eesti autospordis, siit leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ning hulgaliselt pilte.

Loodetavasti rõõmustab tänavune aastaraamat kõiki autospordisõpru nii Eestis kui välismaal.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas