Sarma ralli võitsid Oliver Solberg – Aaron Johnston. Georg Gross – Raigo Mõlder parimate eestlastena teised

Laupäeval sõideti Lätis, Gulbenes Eesti autoralli meistrivõistluste ja Estonian Junior Challenge teine etapp. Sarma rallile startis kokku 71 võistluspaari ning võistluspäeva jooksul sõideti kaheksa kiiruskatset ja läbiti 100,28 katsekilomeetrit. Kui jaanuaris sõidetud Aluksne rallil valitsesid ideaalsed talvetingimused, siis Sarma rallil ootasid tänu sulale võistlejaid hooaja ühed raskemad tingimused.

Kohe avakatsest haarasid ohjad 2018.aasta Sarma ralli võitjad Nikolay Gryazin - Yaroslav Fedorov (Škoda Fabia R5). Eestlastest alustasid võistlust kõige paremini Roland Murakas – Kalle Adler (Ford Fiesta Proto). Hooaja esimese stardi teinud mehed jäid venelastest maha 15,6 sekundiga. Järgmisel nädalal Rootsi rallil MM-debüüdi tegevad Gryazin – Fedorov võitsid ka kaks järgenvat katset ning saabusid lõunapausile kindla liidrina. Nende edu Aluksne ralli võitnud Oliver Solberg - Aaron Robert Johnston (VW Polo R5) ees oli 39,9 ja poolakate Filip Nivette - Kamil Kozdroń (Škoda Fabia R5) ees 50,3 sekundit. Murakas – Adler kaotasid liidritele 53,6 sekundiga ning hoidsid endiselt neljandat kohta.

 

Liidrid jätkasid hästi ka peale hoolduspausi ning võitsid juba neljanda katse. Kui hommikul eksisid ralli pikimal katsel (17,24 km) ja kaotasid palju aega 2018.aasta Eesti meistrid Valerii Gorban – Sergei Larens (Mini Cooper WRC), siis teisel ringil, kui tingimused olid veelgi raskemad, oli Gryazin – Fedorovi kord. Venelased sisenesid ühte kurvi liiga kiirelt, mille järel nende Škoda Fabia R5 põrkas mööda lumevalli ja tegi spinni. Liidrid said küll jätkata, kuid pidid mõne aja pärast üle kuumenenud mootori tõttu peatuma ning lumest auto esiosas puhastama, mis oli õhuvõtu blokeerinud. Katse lõppu jõuti ligi kolme minutilise kaotusega ning üldarvestuses kukuti kaheksandaks.

 

Ralli liidriteks tõusid Solberg – Johnston, kelle edu oli nüüd teiseks tõusnud Murakas – Adler ees 25,3 ja uue generatsiooni Ford Fiesta WRC-ga hooaja avastardi teinud Georg Gross – Raigo Mõlder ees 32 sekundit.

Võistluse viimane katse sõideti õhtupimeduses ning see pakkus palju draamat, millesse olid kahjuks segatud ka Eesti võistlejad.

Viimasele katsele teiselt kohalt startinud Murakas – Adler ning neljandat kohta hoidnud Egon Kaur – Silver Simm (Ford Fiesta Proto) finišisse ei jõudnud. Mõlema võistluspaari autosid tabas viimasel katsel tehniline rike.

Sarma ralli 2019 võit Oliver Solberg - Aaron Robert Johnstonile. Hooaja teise ralli võitnud Solberg – Johnstoni järel lõpetasid Gross – Mõlder. Sarma ralli parimad eestlased jäid võitjatest maha minuti ja 24,9 sekundiga. Samad võistluspaarid olid parimad ka EMV1 klassis ehk absoluutarvestuses.

„Mõtlesime pikalt, et kas tulla talvel starti, a kuna talv oli seni olnud nii hea, siis otsustasime tulla. Kahjuks oli täna oli talvest asi kaugel, see ralli oli rohkem kannatamine. Ma ei teagi, kas ma oma karjääri jooksul nii rasketes tingimustes varem sõitnud olen.

Enne rallit tegime veel testi, kus püsisid miinuskraadid ja lootus püsis, et ehk on nii ka Sarmas, kuid nii see polnud. Sõitsime mõistusega, et saaks teele pihta ja kuigi tingimused olid keerulised ja olukordi oli, siis liikusime ikkagi suhteliselt riskivabalt.

Ma pole kunagi varem laia piikrehviga sõitnud ja sellistes oludes andis kitsas piik kindlasti kindlust juurde ja näha oli, et kes sellega sõitsid, olid ka kiiremad,“ võttis parima eestlasena Sarma ralli teisena lõpetanud Georg Gross võistluse kokku.

Kolmas koht rallil pikalt liidrikohta hoidnud Gryazin – Fedorovile, kes kaotasid lõpuks võitjatele minuti ja 51,2 sekundiga.

Solberg – Johnstonile kuulus esikoht ka EMV2 ehk N4 ja R5 arvestuses. Klassi teised olid Denis Rostilov - Georgy Troshkin (Mitsubishi Lancer Evo IX) +2.29,4 ja kolmandad Radik Shaymiev - Maxim Tsvetkov (Ford Fiesta R5) +4.00,5.

EMV3 ehk kaheveoliste kuni 1600ccm (R2,R1,A6) klassis ning Estonian Junior Challenge sarjas oli oodata põnevat heitlust Ken Torni ja Roland Poomi vahel. Ja olgugi, et lätlane Mārtiņš Sesks ei osalenud Eesti meistrivõistluste arvestuses, siis jälgisid Torn ja Poom pingsalt ka tema katse aegasid, sest eeloleval nädalal on just need kolm meest Rootsis tegemas hooaja avastarti JWRC sarjas.

Mõlemas eelmainitud klassis võtsid Sarma ralli võidu Ken Torn – Kauri Pannas (Ford Fiesta R2T), kuid Mārtiņš Sesks - Krišjānis Caunest jäädi ralli kokkuvõttes maha 44,9 sekundiga.

„Sellega, et võitsin Estonian Junior Challenge arvestuses kümnest katsest üheksa võib rahule jääda, a vaadates, kui kaugele ette jäi minust Sesks, siis arenguruumi veel on. Ralli avakatsel olid mul mõned küsimused auto osas, kuid veidi ka ise magasime veel.

Eks nüüd Rootsis ole näha, kui oleme kõik M-Sport poolt ettevalmistatud autodega, et kuidas siis jõuvahekorrad on,“ sõnas Ken Torn Sarma ralli kokkuvõtteks.

Kümnest katsest üheksa võitnud Torn – Pannase järel said teise koha Roland Poom – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T), kes kaotasid võitjatele 39,1 sekundiga.

Kolmanda koha teenis Sarma rallil, Aluksne ralli klassivõitja Robert Virves (Ford Fiesta R2T), kelle kõrval istus seekord Rasmus Vesiloo. Kaotust Torn – Pannasele kogunes neil kümne katsega minut ja 32 sekundit.

EMV4 ehk rahvusliku rühma E12 neljaveoliste autode arvestuses hõivasid kõik poodiumikohad lõunanaabrid. Klassivõit võistluspaarile Emīls Blūms - Didzis Eglītis (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Minut 45,5 kaugusele jäid neist Ronalds Baldiņš - Māris Kulšs (Mitsubishi Lancer Evo IX) ja 3.41,3 kaotasid Edgars Balodis - Lāsma Tole (Mitsubishi Lancer Evo VIII).

Parimate eestlastena said klassi neljanda koha Siim Liivamägi - Edvin Parisalu (Mitsubishi Lancer Evo VI).

EMV5 klassis ehk rahvusliku rühma E9 kaheveoliste kuni 1600ccm mootoriga autode arvestuses teenisid hooaja teise ralli maksimumpunktid Klim Baikov - Andrey Kleshchev (VAZ 2015).

Klassi teised olid Kristo Laadre - Andres Lichtfeldt (Toyota Starlet), kes kaotasid idanaabritele 11.39,2. Rohkem võistluspaare EMV5 klassis finišisse ei jõudnud.

Kaheveoliste klassis EMV6, kus võisteldakse esiveoliste autodega, mille mootorimaht on vahemikus 1600-2000ccm, võitsid Sarma ralli Karel Tölp - Jan Nõlvak (Honda Civic Type-R).

Klassi teised olid Kristo Subi - Allan Birjukov (Honda Civic Type-R), kes jäid võitjatest 16,7 sekundi kaugusele. Kolmas koht lätlastele Jānis Cielēns - Salvis Rambols (VW Golf II), kaotust minut 38,6.

EMV7 ehk tagaveoliste rahvuslikus rühmas E11, kus võisteldakse autodega, mille mootori maht on üle 2000ccm, kuulus eestlastele teist rallit järjest kolmikvõit.

Sarma ralli parimad olid Lembit Soe – Kalle Ahu (Toyota Starlet), kelle edu Marko Ringenberg – Allar Heina (BMW M3) ees oli 2.28,4 ja Kristjan Purje - Margus Jõerand (BMW Compact) ees +20.16,4.

Eesti autoralli meistrivõistlused ja Estonian Junior Challenge sari jätkuvad mais, kui 10.-11.maini sõidetakse Tallinna ralli.

Foto: Ray Põder

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2018

Järjekorras 16. raamat sarjast „Eesti autosport“ on pilguheit 2018. aastale Eesti autospordis. Raamatust leiab kõigi alade põhjaliku hooaja kokkuvõtte nii eesti kui inglise keeles, statistikat ja hulgaliselt pilte.

Saadaval Apollos ja Rahva Raamatus ning EAL kontoris Mustamäe tee 4.

veebitehas