Ott Tänak / Martin Järveoja olid kiiruse poolest Portugali MM-ralli kõige paremad, kuid ralli võitsid Sebastien Ogier / Vincent Landais

Ott Tänak / Martin Järveoja said Portugalis teise koha. Foto: Austral / Hyundai Motorsport

Möödunud nädalavahetusel sõideti Portugalis autoralli MM-hooaja viies ja Junior WRC teine etapp. Võistlusele said lähte 90 võistluspaari, kellest finišisse jõudsid 66. Kokku tuli võistlejatel nelja päevaga läbida 24 kiiruskatset ja 344,50 katsekilomeetrit.

Ott Tänak / Martin Järveoja lõpetasid reede liidrina

Kui neljapäeval sõidetud võistluseelse testikatse kiireimad olid Mārtiņš Sesks / Renārs Francis (Ford Puma Rally1) ja sama päeva õhtu lühikese publikukatse parimad olid MM-liidrid Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), siis reedel ootas võistlejaid ees 10 kiiruskatset ja 146,48 katsekilomeetrit ning võistlejate päev venis 16 tunni pikkuseks.

Kõige paremini tundsid end nendes nõudlikes tingimustes Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1), kes võitsid reede kaks esimest katset ja tõusid ralli liidriteks.

Pärastlõunal lisasid eestlased kontosse veel samapalju katsevõite ja läksid laupäevale vastu liidrina. Eestlaste edu enne kolmandat võistluspäeva oli Sebastien Ogier / Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) ees 7 sekundit.  

Päeva viimase katsevõiduga sai Tänakul MM-sarjas täis 400 ja Järveojal 350 katsevõitu.

„Ilus number, kui tiitleid oleks ka sama palju, oleks toredam. Päris karm päev, eriti teine läbimine. Siin tegime puhta sõidu,“ võttis Tänak katsevõitude uue tähise teate ja päeva kokku.

Hommikusel ringil kaks katsevõitu võtnud ja lõunapausi eel Hyundaile kaksikjuhtimise kindlustanud Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) lõhkusid võistluse kaheksandal katsel vasaku esiratta vedrustuse ja olid sunnitud katkestama.

Pettumust valmistav laupäev ja jälle see Amarante

Laupäeval ootas võistlejaid ees seitse kiiruskatset ja 122,92 katsekilomeetrit. Hommikut alustasid paremini Ogier / Landais, kes võitsid kaks katset ja vähendasid eestlaste üldedu kahe 2 sekundi peale. Ringi lõppsõna jäi Tänakule / Järveojale, kes olid lõpuks leidnud autole sobiva seade ja võtsid koguni 9,8 sekundilise eduga katsevõidu, mis nende üldedu 11,8 sekundi peale suurendas.

Peale hoolduspausi jätkasid Tänak / Järveoja sealt, kus pooleli oli jäänud ja võtsid veel kaks katsevõitu, mille järel oli nende edu kasvanud 13,9 sekundi peale. Siis aga ootas ees Portugali MM-ralli ühe legendaarsema katse Amarante teine läbimine.

22,1 km pikkuse katse 13,2 km vaheajas olid eestlased prantslaste ees juhtimas juba 6 sekundiga, kuid sealt edasi algas võitlus autoga, sest ootamatult oli Hyundaid tabanud roolivõimendi rike. Katse finišisse jõudsid eestlased parimatele 45,6 sekundilise kaotusega, mis tähendas esikohalt kukkumist kolmandaks.

See oli Tänakule / Järveojale juba MM-karjääri kolmas kord, kuid just Amarante katse nendelt esikoha röövib. 

2017. aastal juhtisid nad Portugali MM-rallit Amarante esimese läbimise eel 6,3 sekundiga, kuid lõhkusid toona 37,55 km pikkuse katse 20. kilomeetril auto ja lõpetasid ralli lõpuks neljandal kohal. Neli aastat hiljem olid eestlased Amarante teise läbimise eel hoidmas 22,4 sekundilist edu, kui siis purunes Hyundai parem esimene vedrustus, mis nad päeva katkestama sundis.

Laupäeva lõpetasid liidrina Ogier / Landais, kes läksid pühapäevale vastu 27,6 sekundilises edus meeskonnakaaslaste Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) ees. Tänak / Järveoja jäid omakorda kolmandana soomlastest maha 8,5 sekundiga.

Pühapäeva parimad Tänak / Järveoja

Portugali MM-ralli viimasel võistluspäeval jäi veel sõita kuus kiiruskatset ja läbida 72,16 katsekilomeetrit. Kui ralli liidrid Ogier / Landais enam suuri riske võtma ei pidanud, siis Rovanperä / Halttunen teadsid, et pettumusest üle saanud Tänak / Järveoja hingavad neile kuklase ja soovivad üldarvestuse teist positsiooni.

Kui hommiku avakatsel suutsid soomlased eestlased seljataha jätta ja edu 13,8 sekundi peale suurendada, siis sealt edasi algas Tänak / Järveoja show, mis lõppes viie järjestikuse katsevõiduga ja ralli finišis 3,5 sekundilise paremusega Rovanperä / Halttunen ees. 2019. aasta maailameistrid olid parimad nii pühapäeva, kui ka punktikatse arvestuses. Võitjatest jäid teisel kohal lõpetanud eestlased lõpuks maha 8,7 sekundiga. 24 sõidetud kiiruskatsest võitsid nad pooled.

Nädalavahetuse kokkuvõttes teenisid Hyundai Motorsport võistlejad 27 punkti. MM-arvestuses hoiavad Tänak / Järveoja viie sõidetud ralli järel 84 punktiga neljandat kohta ja jäävad esikohast 34 punkti kaugusele.

„Teatud mõttes oli see nädalavahetus väga frustreeriv. Ma vihkan selliselt kaotada, eriti sellisel võistlusel, mis on minu jaoks väga eriline. See on esimene kord üle pika aja, kui saime oma sõitu tõeliselt nautida ja see oli väga lõbus. Kuigi kiirus oli olemas on autol ehk võiduks vajalikust vastupidavusest puudu. Sellegipoolest oli see võrreldes Kanaaridega  kindlasti suur edasiminek ja oleme kindlasti tagasi mängus – nüüd peame siit edasi ehitama. Sel hooajal on meil olnud ainult Toyotade võidud ja on aeg seda muuta,“ sõnas Tänak ralli kokkuvõtteks. 

Portugali MM-rallil finišeerisid võitjatena Sebastien Ogier / Vincent Landais, kellele see oli teiseks ja Toyotale kuuendaks järjestikuseks Portugali MM-ralli võiduks. Ogier´le oli see rekordiliseks seitsmendaks Portugali MM-ralli võiduks. 15 aastat tagasi just Portugalis karjääri esimese MM-ralli võitnud kaheksakordne maailmameister on parim nüüd olnud 63 MM-rallil. Toyotale oli see selle aasta viies võit viiest rallist ja MM-ralli ajaloos on nüüd Jaapani autotootjal ette näidata 98 esikohta.

“See on asi mille peale ma saan uhke olla, et pärast kõiki neid aastaid olen endiselt konkurentsis. Aitäh meeskonnale auto oli hea sõita sel nädalavahetusel. Tõestasime omalt poolt, et me suudame võistluse kokku panna siiani. Seitsmes võit Portugalis, olen õnnelik. Statistika numbreid on tore lugeda, kuid see emotsioon loeb siin sellise publiku ees, kes mind suruvad alates reccest ja muidugi ka konkurendid. See oli tihe heitlus ja kahju, et Otil probleem oli, sest muidu me võitnud poleks, kuid rallis peab lisaks kiirusele ka auto lõpuni tooma ja me tegime seda sel nädalavahetusel,“ võttis Ogier pika ja võiduka nädalavahetuse kokku.

MM-liidrid Elfyn Evans / Scott Martin ei saanud Portugalis kuidagi kiirust üles ja nende nädalavahetuse parimaks katse tulemuseks jäi avakatse võit. Ralli lõpetasid britid kuuendal kohal ja kaotasid võidu võtnud meeskonnakaaslastele 2.31,0. Nädalavahetusel kogunes nende saldosse küll vaid 9 punkti, kuid MM-arvestuses jätkavad Toyota võistlejad endiselt liidrina ja nende edu Rovanperä / Halttunen ees on täpselt 30 punkti.

WRC2 klassi võit Oliver Solberg / Elliott Edmondsonile. Eestlaste parimad Romet Jürgenson / Siim Oja

WRC2 klassis startis Portugalis rekordilised 43 võistluspaari. Hooaja teise võidu võtsid Oliver Solberg / Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2), kes edestasid teisena lõpetanud MM-liidreid Yohan Rossel / Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) 51,8 sekundiga.

Kolmest Eesti võistluspaarist jõudsid probleemideta finišisse Portugalis esimest korda võistelnud Romet Jürgenson / Siim Oja (Ford Fiesta Rally2). Valitsevate juunioride maailmameistrite parimaks katseajaks jäi SS22 kaheksas aeg, kus parimatele kogunes kaotust 5,7 sekundit. Ralli kokkuvõttes eestlastele 6.34,5 kaotusega WRC2 klassi 11. koht.

Juba järgmisel nädalal ootab Jürgensoni / Oja ees Briti meistrivõistluste kolmas etapp Borders Competitionsil Jim Clarki ralli.

„Reedese ja pühapäevase seisu vahel on suur kontrast. Mõnel katsel, näiteks Paredes näitasime tõeliselt korralikku kiirust, seega võime sellega rahul olla. Mõnel katsel olime ka Pierre’iga (Loubet) samal tasemel, seega oli kindlasti suuri edusamme. Ausalt öeldes jäi mul kohati enesekindlusest ja motivatsioonist puudu, sest mõned katseajad olid meile pisut šokeerivad. Aga vähemalt oleme siin ja oleme saanud palju väärtuslikku kogemust,“ sõnas Jürgenson.

Georg Linnamäe / James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) näitasid ralli alguses TOP8 aegu, kuid viiendal katsel lõhutud vasak tagumine vedrustus sundis Eesti / Briti ekipaaži katkestama. Laupäeval ja pühapäeval olid nad rajal tagasi ja lõpetasid võistluse 30. kohal.

Robert Virves / Jakko Viilo hooaja esimene WRC2 punktidele sõit lõppes kahjuks reede eelviimasel katsel katkestamisega. Üheksa kiiruskatse järel 30,6 sekundilise kaotusega neljandat kohta hoidnud Toksport meeskonna liikmed tegid võistluse kümnendal katsel ühte vasakkurvi sisse keerates vea, mis nende auto hirmuäratavalt mitmeid kordi üle katuse alla oru põhja saatis. Õnneks oli meeste endiga kõik okei, kuid sama ei saanud öelda nende Škoda Fabia RS Rally2 auto kohta, mis oli nii palju räsida saanud, et sellega enam edasi sõita polnud võimalik.

„Portugalist suur pettumus, sest ralli lõppes meie jaoks palju varem kui plaanisime. Sellest on kahju, sest meie ainus eesmärk oli ralli vigadeta lõpetada ja ilmselgelt me seda ei saavutanud. Alguses oli meil auto tasakaaluga raskusi, kuid reede teiseks ringiks suutsime seadistust parandada, mis andis meile parema tunde ja ka mõned konkurentsivõimelised katseajad. Reede kaks viimast katset olid täiesti uued ja kuna meil oli esimeste läbimistega üsna palju raskusi olnud, plaanisime need lihtsalt läbi sõita ja õppida. SS10 poole peal riivasin ühes vasakus kurvis midagi ja veeresime teelt üsna sügavale orgu. Tänan Škoda Motorsporti tugeva ja turvalise auto eest,“ võttis Virves pettumusega lõppenud võistluse kokku.

Junior WRC hooaja teise etapi võitsid Taylor Gill / Daniel Brkic (Ford Fiesta Rally3). Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk (Ford Fiesta Rally3) näitasid nädalavahetuse jooksul mitmel korral TOP6 katseaegu ja lõpetasid ka ralli kuuendal kohal. Kaotust võitjatele kogunes 5.53,6.

Autoralli MM-hooaeg jätkub juuni esimesel nädalavahetusel Sardiinias, kus Tänak / Järveojal on varasemast ette näidata kolm võitu, millest viimane tuli mullu.

LOE KA NEID UUDISEID:

19. mai 2025

Balti driftihooaeg jätkus möödunud nädalavahetusel Lätis

17.–18. maini toimus Lätis Drift Grand Opening 2025 – rahvusvaheline driftivõistlus, mis oli ühtlasi teiseks etapiks Balti meistrivõistlustel Pro...
19. mai 2025

Markus Kajak kardispordi EM-etapil seitsmes, Albert Tamm Itaalias teine

Kardisportlane Albert Tamm tõusis WSK Euro Seriesi etapil poodiumile. Tõusvas joones liikunud Markus Kajak lõpetas Valencias peetud Euroopa meistrivõistluste...
19. mai 2025

Spas lehvis sini-must-valge: Reimann poodiumil, viis eestlast stardis

Möödunud nädalavahetusel kihutasid legendaarsel Spa-Francorchampsi rajal taas tipptasemel ringrajaautod. Erinevate sarjade peale kokku oli stardis koguni viis eestlast –...
18. mai 2025

Karjääri esimese Drift Mastersi etapivõidu saavutanud Oliver Randalu: lõpp hea, kõik hea

Oliver Randalu võitis Hispaanias Jarama ringrajal peetud Drift Mastersi hooaja avaetapi. Tegemist on Randalu karjääri esimese etapivõiduga selles drifti...