FIA Ohutusbülletään nr 40, kaitseriietus kardispordis

Ohutusvarustuse tähtsust on võimatu ülehinnata. Foto: Pille Russi

Võistlejate ohutus on FIA jaoks esmatähtis ja seda nii rohujuuretasandil kui ka meie spordiala kõrgeimal tasemel. Kardispordis on kaitseriietusel ülioluline roll ühena esimestest standardiseeritud turvavarustusest, millega sõitjad oma karjääri jooksul kokku puutuvad.

FIA on välja töötanud ohutusstandardid, millega on kehtestatud kõigile kardispordi kategooriatele minimaalse ohutustaseme nõuded kaitsmaks kõiki sportlasi sõltumata nende eelarvest.

FIA standardid

CIK-FIA standardiga N2013-1 on kehtestatud minimaalsed ohutusnõuded 1. astme (ainult harrastajatele) ja 2. astme kardikombinesoonidele ning FIA standardiga 8877-2022 on kehtestatud minimaalsed ohutusnõuded 1. ohutustaseme – sama, mis 1. astme – (kasutamiseks lühikestel radadel) ja 2. ohutustaseme (kasutamiseks nii lühikestel kui pikkadel radadel) kardikombinesoonidele. Lisaks on FIA standardiga 8877-2022 kehtestatud ka nõuded kinnaste ja jalanõude disainile ja minimaalsele ohutusele.

Need kaks ohutusstandardit sätestavad kardivõistlustel kasutatavate rõivaste spetsifikatsioonid, eesmärgiga suurendada ohutust ja minimeerida õnnetuse korral hõõrdumisest põhjustatud vigastuste ohtu.

Abistamaks kardisportlasi kõige tõhusama ja töökindlama kaitseriietuse valimisel on FIA koostanud kaks tehnilist nimekirja: CIK-FIA N2013-1 standardi järgi kinnitatud kardikombinesoonide tehnilise nimekirja saab alla laadida SIIT või skaneerides QR-koodi nr 1, ja FIA standardile 8877-2022 vastava tehnilise nimekirja TL101 kõikidele kardiriietele (kombinesoonid, kindad ja jalanõud), mille saab alla laadida SIIT või skaneerides QR-koodi nr 2.

QR kood nr 1   

QR kood nr 2

Tehnilise ülevaatuse abistamiseks on kõigil FIA standardi 8877-2022 kohaselt heakskiidetud kardikombinesoonidel, jalanõudel ja kinnastel oma esitlusvorm, mille saab alla laadida tehnilise nimekirja kaudu.

Kohandamine

Kohandamise võib läbi viia ainult tootja, et vähendada mõju kardikombinesoonide turvalisusele, ja on oluline, et sportlased oleksid teadlikud antud nõudest ning ohutusriskidest, mis kaasnevad heaks kiitmata kohandamisega. Kahtluste korral reklaami lisamise osas (trükk/pealekanne, märk, tikand) on tungivalt soovitatav pöörduda rõivatootja poole.

Vastavalt FIA standardile 8877-2022 heaks kiidetud kardikombinesoonide puhul peab kõik pealekande või trükkimise teel tehtud kohandused läbi viima tootja, kes väljastab ka antud modifikatsioone kinnitava sertifikaadi.

Kaasatuse tagamine

Kardikombinesooni võib kohandada ka vastavalt puuetega kardisportlase vajadustele. Neid muudatusi tohib teha ainult tootja ja antud modifikatsioonide kohta tuleb väljastada vastav sertifikaat.

Rakendamine

Kardikombinesoonid on heaks kiidetud vastavalt CIK-FIA standardile N2013-1 või FIA standardile 8877-2022. Vastavalt kardispordi tehnilistele tingimustele on võistlejatel praegu lubatud valida nende kahe standardi vahel, kuid alates 01.01.2030 aktsepteeritakse ainult FIA standardi 8877-2022 järgi kinnitatud kardikombinesooni.

2024. aastaks on kardisportlastel lubatud valida FIA standardi 8877-2022 järgi heakskiidetud kardikinnaste ja jalanõude, või käsi ja randmeid täielikult katvate kinnaste ning kuni pahkluudeni ulatuvate jalanõude vahel. Alates 01.01.2025 on kõigil FIA kardispordi meistri- ja karikavõistlustel ning kõikidel FIA rahvusvahelisse spordikalendrisse kantud kardivõistlustel kohustuslik FIA standardile 8877-2022 vastavate kinnaste ja jalanõude kasutamine.

LOE KA NEID UUDISEID:

28. April 2025

Martin Juga jätkas rahvusvahelist Rally X sarja Hollandis poodiumikohtadega

Martin Juga saavutas rallikrossi tugeva Rally X sarja Hollandis Valkenswaardis sõidetud kolmandal ja neljandal etapil mõlemal poodiumikoha. Pace Motorsport´i...
28. April 2025

Priit Sei võitis Rootsis ja teiste Eesti kardisportlaste välisstardid

Eesti kardisportlaste tegus nädalavahetus tõi Priit Seile võidu Rootsi Rotaxi sarja esimeselt osavõistluselt DD2 Masters klassis. Ragnar Veerus teenis...
28. April 2025

Toyotale Kanaaride MM-rallilt nelikvõit. Hyundai ebaõnnestus

Möödunud nädalavahetusel sõidetud Kanaari saarte MM-ralli võitsid Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1). 18 kiiruskatsest koguni...
27. April 2025

FOTOD ja VIDEOD. Eesti rallikrossisõitjad saavutasid Balti hooaja avavõistlusel viis esikohta

Eesti rallikrossisõitjad saavutasid Viljandimaal Raassillas toimunud Eesti ja Balti meistrivõistluste avaetapil kaheksast klassivõidust viis. Tagaveoliste autode klassis TouringCar oli...