FIA Ohutusbülletään nr 51: täiendused ralli ohutusnõuetele

Graafika: FIA

2025. aasta täiendused FIA Ralli Ohutusnõuetele: veekogudega seotud ohud, šikaanide profiilid, reklaamkaared, ohutusplaani rakendamine ja publikualad.

Veekogudega seotud ohud

Oleme tugevdanud soovitusi veekogudega seotud riskide osas. Tegemist on riskiga, mis ei pruugi alati olla silmaga nähtav, kuid millel võivad olla eluohtlikud tagajärjed. Jõed, järved, üleujutatud alad või eriti kraavid võivad esmapilgul tunduda ohutud, kuid kujutavad endast suurt riski, kuna sinna sattunud autod võivad uppuda või meeskonnad autosse lõksu jääda, eriti juhtudel kui intsident pole kohtunikele kohe nähtav.

Isegi madala sügavusega veekogud võivad olla ohtlikud juhul, kui autod maanduvad katusele. Lisaks võivad igasugused veekogud olla mõjutatud ekstreemsetest ilmastikuoludest (nt tugev vihm või üleujutused), mistõttu tuleb nende sügavust ja ulatust hoolikalt jälgida, kuna need võivad kiiresti muutuda ja ohustada nii võistlejaid kui ka pealtvaatajaid.

Riskide vähendamiseks soovitatakse korraldajatel:

– Võimalusel vältida võistlustrassi rajamist teedele, mis kulgevad oluliste veekogude läheduses.

– Hinnata vee sügavust, ligipääsetavust ja kaugust rajast.

– Vältida öiseid kiiruskatseid veekogude ääres.

– Veenduda, et meeskondadel oleksid käeulatuses tööriistad turvarihmade lõikamiseks.

– Rakendada meetmeid riskide maandamiseks, nagu näiteks:

– Füüsilised tõkked (nt mullavallid, betoonbarjäärid)

– Kogenud turvatöötajad veekogude piirkonnas

– Vajadusel sukeldujate ja päästepaadi kasutamine

Antud täiendused on meeldetuletuseks, et kuigi vesi võib näida ohutu, nõuab see ennetavat ohutuse planeerimist tagamaks võistlejate, ametnike ja pealtvaatajate turvalisus.

Šikaanide profiilid

Oleme täpsustanud šikaanide soovituslikku profiili on tagamaks nende sarnane ülesehitus erinevatel võistlustel. Uuendatud juhises on määratletud, et takistuste vaheline kaugus peab olema 10 meetrit, mõõdetuna iga heinapalli välisservast. See muudatus on tehtud eesmärgiga kõrvaldada erinevused, mis tulenevad erineva suurusega pallide kasutamisest.

Takistuste ühtne paigutus mängib olulist rolli riskide vähendamises, mis võivad tekkida šikaanide ettearvamatutest või ebaühtlastest lahendustest.

Reklaamkaared

Uute juhiste kohaselt peavad kõik võistlusrajal asuvad reklaamkaared olema kajastatud ürituse ohutusplaanis kindlustamaks, et nende paigutus vastab ohutusnõuetele.

Ohutusplaani rakendamine

Hästi koostatud ohutusplaan toimib ainult juhul, kui seda rakendatakse maastikul täpselt kavandatule. Igal turvatöötaja asukohal, tõkkel ja piirangualal on oma kindel eesmärk. Isegi väikesed kõrvalekalded võivad kriitilistes olukordades põhjustada tõsiseid tagajärgi. Seetõttu on ülioluline, et ohutusplaani järgitakse nii raja ülesehitusel kui ka kogu võistluse vältel.

Korraldajad peaksid kehtestama selged juhised, tagama piisava järelevalve ja kontrollima, et kõik määratletud ohutusmeetmed oleksid rajal korrektselt rakendatud. Hästi kavandatud ja korralikult rakendatud ohutusplaan on eelduseks reaalseks ohutuseks kiiruskatsetel.

Publikualad: „ilma lindita alale siseneda ei tohi“ põhimõte on varasemast veelgi tähtsam

Pealtvaatajate ohutus on autospordis jätkuvalt üks suurimaid murekohti, kuna märkimisväärne osa tõsistest intsidentidest rallidel on seotud just pealtvaatajatega. Selle tõttu tugevdab FIA pidevalt oma soovitusi ohutuse tagamiseks antud valdkonnas, tuginedes nii intsidentide analüüsile kui ka varasematele kogemustele.

Üks olulisemaid põhimõtteid pealtvaatajate ohutuse tagamisel on põhimõte ilma lindita alale siseneda ei tohi“ („No Tape – No Go“). See aitab tagada, et pealtvaatajad viibivad ainult ametlikult tähistatud ja järelevalve all olevatel aladel, vältimaks rahvahulga kogunemist potentsiaalselt ohtlikele aladele. Kõiki alasid, mis pole tähistatud ametliku lindiga või sildiga, tuleb käsitleda keelualadena. Isegi visuaalselt ohutuna tunduvad kohad võivad osutuda ohtlikuks, kui neid pole nõuetekohaselt hinnatud ega kontrollitud.

Selle asemel, et lubada inimesi tähistamata aladesse, tuleks kaaluda enamate publikualade loomist. See võimaldab rahvahulka paremini hallata ja suunata nad turvalistesse vaatamiskohtadesse.

Lisaks soovitab FIA tungivalt loobuda punaste lintide kasutamisest ohtlike alade tähistamisel, kuna pealtvaatajad mõistavad seda tihti valesti ning seisavad selle taha ega mõista, et tegemist on ohtliku või keelualaga. Võistlustel, kus on rakendatud selgelt määratletud publikualasid kooskõlas „ilma lindita alale siseneda ei tohi“ põhimõttega, on täheldatud olulist paranemist pealtvaatajate käitumises.

Hästi valitud, korrektselt tähistatud ja jõuliselt rakendatud publikualad koos tõhusa kommunikatsiooniga võistluse eel ja ajal aitavad vähendada vajadust viimasel hetkel inimeste suunamist mujale ning alandavad õnnetuste riski. See lihtsustab ka kohtunike ja turvatöötajate tööd ning võimaldab nende efektiivsemat sekkumist.

Antud meetmete korrektne rakendamine on aluseks ühtsele ohutuskultuurile, kus korraldajad, kohtunikud ja pealtvaatajad panustavad ühiselt turvalisemasse rallikeskkonda.

LOE KA NEID UUDISEID:

24. August 2025

Maiko Tamm võitis rallikrossi Euroopa meistrivõistluste etapi

Maiko Tamm saavutas esikoha rallikrossi Euroopa meistrivõistluste etapil Soomes Kymiringil klassis Euro RX1. Tammest sai sellega esimene Eesti rallikrossisõitja,...
24. August 2025

Powerstage Podcasti fookuses on Patrick Enoki võit Soome meistrivõistlustel ja Paraguai ralli

Värske Powerstage teeb sel korral kiire eelvaate eesootavale Paraguai MM-rallile ja keskendub pikemalt Soome autoralli meistrivõistlustele, kus SM2 klassis...
24. August 2025

FOTOD. Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk võitsid Paide teedel karjääri esimese Eesti meistrivõistluste etapivõidu

Reedel ja laupäeval sõideti Paide linna, Järva, Türi, Põhja-Pärnumaa ja Rapla valla teedel Terminal autoralli Eesti meistrivõistluste 2025 eelviimane...
23. August 2025

FOTOD. Humus Paide Rallyt juhivad avapäeva järel Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk

Reedel, 22. augustil anti Paide Teatri- ja Muusikamaja kõrvalt start Terminal autoralli Eesti meistrivõistluste 2025 eelviimasele etapile Humus Paide...