Vihm, päike ja võitlus – Indianapolise etapp pakkus täismängu

Indianapolises võisteldi vihmas. Pilt: ekraanikuva

Katsviis GT Eesti meistrivõistlused jätkusid legendaarsel Indianapolis Motor Speedway ringrajal, mis on tuntud üle maailma oma pika ajalooga ja erakordse atmosfääriga. Kui tavaliselt kihutavad siin IndyCari ja NASCARi autod, siis sel nädalavahetusel võtsid rajal mõõtu Eesti parimad e-autosportlased GT3 autodel.

Kahetunnine kestvussõit peeti GP-konfiguratsioonil, mis oma 3,925 kilomeetriga pakub sobiva segu kiirusest ja tehnilistest väljakutsetest. Vabatreeningud ja eelkvalifikatsioon möödusid küll kuivades oludes, ent võistluspäev tervitas sõitjaid ootamatult väga märgade oludega. See tähendas, et kõik senised seadistused ja strateegiad tuli kiiresti ümber mängida. Sellistes tingimustes oli iga sõiduviga potentsiaalselt saatuslik ning taktikaliselt õiged otsused määrasid edu või ebaedu.

Ametlikest vabatreeningutest võttis osa 59 sõitjat, kes kõik andsid endast maksimumi, et legendaarse Indianapolise raja nõudlikud kurvid ja pidurduspunktid kuivades oludes selgeks saada. Soojades ja stabiilsetes tingimustes läbiti kokku muljetavaldavad 8826 ringi. Vabatreeningus sõitnutest kiireimaks osutus seekord Reno Kööts (Audi R8 LMS GT3 EVO II).

Kööts võidukas vihmamärjas trilleris – Parek ründab tagant ja toob Katsviisile kaksikvõidu

Võistluspäeva kvalifikatsioon toimus keerulistes ja muutuvates ilmaoludes. Vihmasajus alanud sessiooni jooksul muutus rada üha märjemaks, mis tähendas, et kiireimad ajad tuli teha varakult – enne, kui pidamine veelgi kehvemaks muutus. Just sellel hetkel säras Kööts, kes suutis napilt, vaid 0,085 sekundilise eduga edestada Gert Raudseppa (Audi R8 LMS GT3 EVO II) ja kindlustada endale stardirivis parima positsiooni.

Keerulistes tingimustes suutis tugeva esituse teha ka Armo Karu (Aston Martin V8 Vantage), kes noppis AM klassi parima koha ja lõpetas kvalifikatsiooni üldarvestuses muljetavaldaval 7. kohal. Tihedat konkurentsi iseloomustab fakt, et esimesed 17 sõitjat mahtusid vaid ühe sekundi sisse.

Stardist said võrdselt hästi minema esirea mehed Kööts ja Raudsepp. Paduvihmas alanud sõidu esimene ring möödus üllatavalt draamavabalt – vähemalt kuni viimase sektorini, kus Johannes Moor (Audi R8 LMS GT3 EVO II) kaotas pidamise otsinguil kontrolli oma auto üle ja eksis.

Juba teisel ringil aga juhtus esimene tõsisem intsident – Siim Loog (Mercedes-AMG GT3 EVO) ja David Sultanjants (Ferrari 296 GT3) tegid kontakti enne 8. kurvi, mille tulemusena lendasid mõlemad rajalt välja ja lõpetasid murul. Vihmast libe rada sundis sõitjaid kiiresti kohanema – paljud eksisid pidurduspunktide ja trajektooride valikul, sattudes murule või kaotades ajaliselt olulisi sekundeid. Kontakti tuli ette mitmes rajasektoris, sageli just libedates aeglase tempoga kurvides.

Martin Seppam (BMW M4 GT3) eksis pidurdusel 13. kurvi sisenemisel, pidurdades liiga hilja ja minnes trajektoorilt välja – see avas ukse Risto Kappetile (Audi R8 LMS GT3 EVO II), kes kasutas võimaluse ära ja möödus. Seppami kaotatud hoogu karistasid aga ka teised: juba stardisirge järgsel esimesest kurvist sai Martin Ventsel (Lamborghini Huracan EVO2) parema kiirenduse ning möödus samuti. Vahetult tema järel surus end mööda ka tiimikaaslane Dmitri Tšubenko (Aston Martin V8 Vantage), kes kasutas ära aeglaselt liikuvat Seppamit. Tagantpoolt vaatas olukorda tähelepanelikult Juss Parek (Audi R8 LMS GT3 EVO II), kes ootas oma hetke – ja see hetk saabus 7. kurvist väljudes, kui ta sai ideaalse kiirenduse ning möödus edukalt. Ka Seppami olukord polnud sellega lõppenud – 8.

kurvi sisenemisel möödusid temast veel Janar Tiitus (Porsche 911 (992) GT3 R) ja Joosep Laiksoo (Audi R8 LMS GT3 EVO II), viies Seppami lühikese ajaga mitme positsiooni võrra tahapoole.

8. kurvi pidurdusmaal sattus Mario Haugas (Audi R8 LMS GT3 EVO II) keerulisse olukorda, püüdes vältida otsasõitu Andro Hallikole (Ford Mustang GT3), otsustas Haugas võtta teise trajektoori, kuid sellega ristusid tema teed Seppamiga. Sõitjate vahel toimus kontakt, mille tulemusel sattusid mõlemad rajalt välja murule ning kaotasid väärtuslikke kohti.

Parek sõitis mitmeid ringe Karu kannul, otsides võimalust möödumiseks, kuid viimane näitas suurepärast kaitsetööd ja ei teinud seda kergeks. Lõpuks leidis Parek siiski vajaliku avause – teisest kurvist väljudes kiirendas ta kindlalt mööda ja võttis positsiooni enda kätte.

Kui sõit jõudis esimese kolmandikuni, hakkasid tingimused rajal tasapisi paranema. Sadu nõrgenes ja kuivanud trajektoor hakkas ilmnema. See andis võimaluse agressiivsemateks manöövriteks ning Kappet kasutas selle suurepäraselt ära – esimesse kurvi sisenedes astus ta Tšubenkole kõrvale, ja kuigi mõlemad mehed võitlesid kõrvuti, oli ideaaltrajektoor Kappeti kasuks, kes kindlalt tõusis kolmandale kohale.

Võistluse intensiivsuse kasvades Rene Kopso (Aston Martin V8 Vantage) lähenes pidurduspunktile märgatavalt hiljem kui ees liikuv Halliko, mille tulemusena sõitis ta Hallikole tagant sisse. Kontakti tulemusel paiskus Halliko rajal valesse suunda, mis tekitas hetkeks segaduse sundides mitut tagant tulijat pidurdusmaal trajektoori muutma.

Kui võistlus jõudis poole peale, hakkasid enamik sõitjatest sooritama oma kohustuslikku boksipeatust. Samal ajal paranesid rajaolud iga ringiga – vihmasadu oli lakanud ja päike hakkas vaikselt asfaldile oma jälge jätma, kiirendades kuivamisprotsessi. See lisas meeskondadele kindla strateegilise mõõtme: minna üle slikkrehvidele ja kasutada muutuvaid tingimusi maksimaalselt enda kasuks.

Kui rada oli mitmel lõigul juba selgelt kuiv, alustasid kiiremad sõitjad järjest kiiremate ringiaegadega rünnakut. Parek, kes oli alustanud võistlust esikümne tagumisest otsast, oli end vaikselt, kuid kindlalt pildile sõitnud. Tema järgmine sihtmärk – ei keegi muu kui Kappet, kes hoidis hetkel poodiumi viimast kohta. Olukord oli küps pingeliseks heitluseks, kus iga pidurdus punkt ja kiirendamine võis saada otsustavaks. Viimasest kurvist välja kiirendades kihutavad Parek ja Kappet kõrvuti – Kappet jääb sisepoolele ning proovib hilisema pidurdusega esimesse kurvi endale eelist võtta. Ent see julge manööver ei kanna vilja – liiga hiline pidurdamine maksab kätte, Kappetil läheb pisut pikaks ning see avab ukse Parekule, kes kasutab võimaluse maksimaalselt ära ning võtab poodiumi kolmanda koha enda valdusesse.

Tagapool käib tihe rebimine, kus Laiksoo üritab stardisirgel mööduda Tšubenkost. Pingelise olukorra käigus pidurdab viimane end esimesse kurvi sisenemisel rajalt välja, avades sellega Laiksoole ukse tõusta kuuendale kohale.

Võistluse viimasel kolmandikul püüab Seppam päästa, mis päästa annab pärast keerulist sõidu algust. Ta hingab pingsalt Miko Niinemäe (Mclaren 720S EVO) kuklasse ja esimesse kurvi pidurdamisel võtab kõrvale. Mõlemad sisenevad kurvi kõrvuti, jätkates külg külje kõrval ka järgmisesse kurvi. Seekord on aga trajektoori eelis Seppamil, kes kasutab seda osavalt ära ja tõuseb 20. kohale. Lõpu eel teeb Joosep Laiksoo muljetavaldava spurdi – tagasirgel, pidurdusmaal, möödub ta Ventslist, olles enne seda tagasi sõitnud pea 10-sekundilise vahe pärast möödumist Tšubenkost. Samal ajal jõuab punktitabeli liider Parek järele ees liikunud Raudsepale. Stardisirgele suundutakse kõrvuti, ning sisepoolel olnud Parek haarab otsustavalt initsiatiivi, võttes esimesse kurvi sisenedes Raudsepalt koha.

Kööts ületas finišijoone esimesena, Parek tõi TCM Katsviisile järjekordse kaksikvõidu, lõpetades teisena. Kolmandana tuli üle joone Raudsepp. AM klassis võidutses veenvalt Karu, kellele järgnesid poodiumil Mihkel Pari (Mercedes-AMG GT3 EVO) ja Erik Papstel (Mclaren 720S EVO). Mitteametlikel andmetel kogus TCM Katsviis (Kööts, Parek, Laiksoo) sel korral 286 punkti, teisena kogus enim punkte Euronics STR (Kappet, Raudsepp, Reinkort) 240 punkti ja kolmandana kogus enim punkte Team Mulligan x Mitz (Tšubenko, Seppam, Karu) 200 punkti.

Võistlus on järelvaadatav EVAL TV Youtube’i kanalilt siit.

Järgmine ja ühtlasi viimane etapp Katsviis GT Eesti meistrivõistluste kalendris viib sõitjad 20. aprillil Itaaliasse Misano World Circuit rajale. See tehniline ja voolav rada paneb sõitjad veel viimast korda tänavusel hooajal tõsiselt proovile. Hooaja lõppakord lubab tulla pingeline ja täis otsustavaid duelle, kus jagatakse välja viimased punktid ning selguvad meistrid.

LOE KA NEID UUDISEID:

12. April 2025

Romet Jürgenson / Siim Oja võitsid Briti meistrivõistluste teise etapi

Laupäeval sõideti Inglismaa lääneosas autoralli Briti meistrivõistluste (BRC) teine etapp Kielder Carlisle Stages. Inglismaa ja Šotimaa piiriäärsetel teedel sõidetud...
11. April 2025

Romet Jürgenson: peame sel korral oma eesmärgid kõrgemale seadma ja heitlema poodiumikohtade nimel

Eesti aja järgi laupäeval kell 10.01 antakse Inglismaa lääneosas Kielderi külas start autoralli Briti meistrivõistluste (BRC) hooaja 2025 teisele...
10. April 2025

Nädalavahetus autospordis: treening- ja rajapäevad, eestlaste välisstardid, MM-sarjad

Nädalavahetusel toimuvad Eestis rallikrossi ja drifti treening- ja rajapäevad ning MM-punktid on mängus kahes vormelisarjas. Rallikrossi Eesti meistrivõistluste treening-...
10. April 2025

FOTOD. WRC Delfi Rally Estonial on esmakordselt müügis Ott Tänaku erikollektsiooni fännipassid

2010. aastal sõideti esimene Rally Estonia, mis tänaseks on tõusnud WRC kalendri üheks hinnatuimaks etapiks nii sõitjate, meeskondade kui...