Viimase paari nädala jooksul on Eesti autospordimaastik olnud täis tegusid ja rõõmupakkuvaid hetki. WRC Delfi Rally Estonia 2025, mis peeti 17.–20. juulini taaskord Lõuna-Eesti piirkonnas, kujunes riigi suurimaks spordisündmuseks ning üheks hooaja olulisemaks WRC etapiks maailmas.
Rallil läbiti põhiosas kruusateedel 20 kiiruskatset, kokku ligi 308 km. Eesti Autospordi Liidu presidendina tõdesin taaskord uhkusega, et selline üritus tõstab Eesti kui autospordimaa tuntust kogu maailmas ning meie omad inimesed nägid, mida organisaatorid suudavad korda saata. Võistluse läbiviimine oli laitmatu, nii korraldusmeeskond kui partnerid töötasid käsikäes kõikidel päevadel tõrgeteta ning kindlasti oli ka võitjate autasustamiseks valitud paik erakordselt suursugune.
Vääramatult tõusis sel aastal Rally Estonia täheks nooruke Oliver Solberg, kellelt sellist kiirust ja enesekindlat sõitu ei oodanud vist keegi. Tema varasemad katsetused WRC-autoga sõites olid suhteliselt ebakindlad ja seepärast on ta viimastel aegadel olnud WRC2 roolis, kuid seda üliedukalt. Delfi WRC Rally Estonia 2025 ajal andis Toyota tiim Oliverile uue võimalus sõitmaks Rally1 autoga ja selle võimaluse kasutas ta 100% ära. Ralli kokkuvõttes fenomenaalne 25,2-sekundiline võit meie Ott Tänaku, 48,3-sekundiline Thierry Neuville ja 55,6 s Kalle Rovanperä ees . Kindlasti võitis Oliver Solberg suure osa peltvaatajate südamed ja olime me ju kõik uue tähe sünni juures. Eriti liigutavad olid Oliveri pisarad silmis kui finiš kätte jõudis ja tema ema ning isa, omaaegse maailmameistri Petter Solbergi reaktsioon poja võidu üle.Tore oli kuulata intervjuusid autasustamispoodiumil ning eriti sümpaatne, et vaatamat oma seekordsele lüüasaamisele, kiitsid kõik konkurendid Oliveri. Nii käituvadki õiged spordimehed! Meie jaoks on tähtis fakt, et Ott Tänak / Martin Järveoja tõusid WRC 2025 edetabeli liidriteks!
Tõeline eestlaste jõudemonstratsioon toimus klaasis WRC2, kus Robert Virves / Jakko Viilo ning Georg Linnamäe / James Morgan saavutasid kaksivõidu domineerides kõikidel rallipäevadel, andmata teistele väiksematki võimalust esikohakonkurentsi sekkuda. Väga hea võistluse tegid ka Romet Jürgenson / Siim Oja ning Joosep Ralf Nõgene / Aleks Lesk, kes võitlesid lõpuks välja omas klassis viienda ja kaheksanda koha.
Delfi Rally Estonia 2025 kokkuvõtteks soovin ja loodan, et aastatel 2026 ja 2027 oleme taas Lõuna-Eestis WRC rallit jälgimas.
Nüüd ka teistest autospordialadest! Kõige säravamaks tulemuseks on vaieldamatult Markus Kajaku Euroopa meistrivõistlustelt võidetud hõbemedal kardispordi kuninglikus klassis KZ2. Loogilise jätkuna näeb Markus oma tulevikku just ringrajaspordis. Esimene katsumus ootab teda ees 9.-10. augustil toimuval regiooni suurimal, Martin Miilbergi poolt organiseeritaval autode- ja mootorrataste ringrajavõistlusel Feltcar Estonian Grand Prix 2025, kus Markus võistleb GT Open klassis Porsche GT3-ga. Kardisportlased on mitmete erinevate sarjade etappidel pidevalt esikolmikus finišeerunud ja hooaja lõppedes on auhinnakappidesse oodata lisaks säravaid medaleid.
Eestis on ridamisi läbi viidud mitmeid teisigi olulisi võistlusi – jätkusid ralli, autokrossi ja rallikrossi meistrivõistlused, samuti toimusid crosskartide ja driftisarja etapid, kus esile kerkinud mitmeid uusi tähti. Drifti Balti meistrivõistluste avaetapil Lätis tõi Eesti driftisõitja Siim‑Oskar Hääl meile parima tulemuse. Hardo Mere ja tema poolakast navigaator Piotr Kujawski võitsid Euroopa Dakariks nimetatava Rallye Breslau Poolas. Eeskujulikult korraldati rahvakrossi, rahvaralli ja rahvasprindivõistlusi ja toimus ka off‑road ning kiirendusvõistlusi, mis tõid kokku suure hulga osalejaid ning publikut.
Samuti on käima lükatud mitmed noorte arendusprogrammid, sealhulgas rallisprindi ja crosskartide Eesti meistrisarjad. Eesti Autospordi Liit hindab kõrgelt kogukondlikku panust ja koostöövalmidust korraldajatega üle kogu riigi. Märkimisväärne on meie rallitähe Martin Järveoja aktiivne osalemine crosskartide rallisprindi võistlustel, millega ta annab head eeskuju ja kindlasti innustab paljusid noori tulema selle alaga tegelema.
Pool 2025 võistlushooajast on veel ees, kuid juba mõne kuu möödudes saame vaadata tagasi ning anda hinnagu EAL-i tegevusele tervikuna. Mina usun, et see hinnang saab olema positiivne ning nendime üheskoos, et oleme taas igal autospordialal sammu ülespoole astunud.
Edukat hooaja jätku soovides,
Toivo Asmer
EAL president