Reedel stardib Lätis Euroopa meistrivõistluste etapp Rally Liepaja-Ventspils

Seni mitte just kõige suuremat avalikku huvi, vähemalt siin regioonis, tekitanud autoralli Euroopa meistrivõistluste sari peaks saama sel aastal uue hingamise. Kokku on pandud tunduvalt populaarsem IRC sari ja Euroopa meistrivõistlused, mis tegelikkuses tähendab seda, et IRC sari sai sellest aastast alates endale Euroopa meistrisarja statuudi. Sest senine IRC sarja promootor Eurosport Events sõlmis Rahvusvahelise Autoliidu, FIA’ga 10 aastase lepingu, mille kohaselt on Eurosport Events Euroopa MV promootoriks. Ja uus sari jõuab kohe Eestile väga lähedale, kui meie lõuannaabrid korraldavad uue sarja teise etapi, Rally Liepaja-Ventspils, mille start antakse reedel ja finiš on pühapäeval.

Autoralli Euroopa meistrivõistluste etapp pole lätlastele võõras, aastatel 2001 ja 2002 oli Kurzeme ralli selle sarja etapiks ja mõlemal korral võtsid võidu Eesti meeskonnad. 2001 aastal Margus Murakas ja Toomas Kitsing Toyota Corolla WRC’l ja 2002 Urmo Aava ning Toomas Kitsing Ford Focus WRC’l.

Nüüd on Läti korraldajatel, eesotsas Talsi ralli korraldusest tuttava Raimonds Strokšs’iga võimalus Euroopale näidata, kui hästi nad suudavad rallit korraldada. Lihtne see neil ei ole, ilmastikuolud on hetkel kohapeal kergelt kevadised, kuid prognoosi kohaselt õnneks nii ei jää. Mitmed sõitjad on täna tutvutud esimese päeva katseid iseloomustanud kui keerukaid just pidamise poolelt, sest juba on vihm mõnes kohas kruusa välja pesnud. Kui miinuskraadid teed nüüd taas külmetavad, teeb see olukorra üsna põnevaks. Kahjuks päris lumistel talveteedel sõita ei saa.

Kokku on Euroopa MV ja Läti MV (Liepaja-Ventspils ralli raames sõidetakse kaks Läti MV etappi) esmases stardinimekirjas 78 ekipaazi. 40 neist stardib Euroopa meistrivõistlustel, kellest 11 osalevad ka Läti meistrivõistlustel, kellele lisanub veel 38 Läti etappidel sõitjat. Euroopa sarja arvestuses sõitvad meeskonnad peavad kasutama 15 tollised laiemaid piikrehve, mis on raskemad. Läti etapil osalejad aga saavad kasutada 16 tolliseid kitsamaid ja kergemaid piike, mis lubavad võrdsete autode juures kiiremaid aegu. Kuid arvesse tuleb võtta seda, et esimesena lähevad rajale Euroopa sarjas sõitjad ja alles siis Läti etapidel osalejad. Tagantpool tulles on katsed kindlasti rohkem rööpas ja see ajale kasulikult ei mõju. Eks nädalavahetus näitab, kes antud olukorrast võidab, kes kaotab. Esimest korda Euroopa meistrivõistlustel kasutatakse Lätis ka MM-sarjast tuttavat Qualifying Stage'i, mis paneb paika stardinimekirja esimeks ringiks.  

Esimese stardinumbri all läheb rajale Jari Ketomaa, kelle kõrval on nii Tommi Mäkinenile kui Kimi Räikkönenile juhiseid jaganud Kaj Lindström. Ketomaa, kes tuleb starti Ford Fiesta RRC masinaga ja sõidab rehvitootja Dmack toel ja nende rehvidega, on üks suuremaid soosikuid võidule. Võita võivad ka need, kes panustavad teise stardinumbri all startivale eelmise aasta SWRC maailmameistrile Craig Breenile, kes koos Dave Moynihan’iga sõidavad Sainteloc tiimi Peugeot 207 S2000 autoga. Sama meeskonna ja autoga teeb Breen kaasa kaheksa EM etappi. Ja kuidas me saaks mainimata jätta Francois Delecour’i Dominique Savignoni (Peugeot 207 S2000), kellel kogemusi kuhjaga ja sellele lisaks siiras soov noortele koht kätte näidata.

Eestlased võivad sellel rallil vabalt tulla poodiumile, seitsmendana, kohe peale Aleksei Lukjanuki ja Aleksei Arnautovit lähevad rajale Siim Plangi ja Marek Sarapuu. Mõlema meeskonna autod valmistab ette Läti tiim ASRT. Kui Lukjanuk sõidab N4 klassi Mitsubishi Lancer EVO X’ga siis Plangi istumise all on sama masina R4 versioon, millega teoorias peaks paremini S2000 autodele vastu saama. Elame näeme. Number 14 all lähevad rajale Raul Jeets ja Andrus Toom (Mitsubishi Lancer EVO X N4). Rohkem eestlasi Euroopa MV arvestuses ei sõida. Neile lisaks on Läti sarja kahel etapil stardis Rainer Aus ja Simo Koskinen (Mitsubishi Lancer EVO 9), Timmu Kõrge ja Erki Pints (Mitsubishi Lancer EVO 9), Allan Ilves ja Kristo Tamm (Mitsubishi Lancer EVO 8), ning Mait Maarend ja Mihkel Kapp (Mitsubishi Lancer EVO X).

Kogu vajalik info Rally Liepaja-Ventspils kohta: http://www.lvrally.com Pealtvaatajate kava on ka värskelt ilmunud Top Gear Latvia vahel. TV6 vahendusel saab näha kahte kokkuvõtet eesti keeles, reede ja laupäeva kokkuvõte on eetris pühapäeva esimestel tundidel, kell 03.25, pühapäeva kokkuvõte on aga TV6 eetris esmpaspäeva esimestel tundidel kell 02.45. Eurospordis on samad kokkuvõtted inglise keeles vastavalt pühapäeval kell 00.30 ja esmaspäeval kell 00.30. Kuna aga mõlemad Eurospordi kokkuvõtted lähevad eetrisse peale snookeri live ülekannet, siis on põhjust karta, et need ajad päris paika ei pea.  

Sirvisin varasemaid Euroopa meistreid ja tõdesin, et läbi aegade on meistriteks kroonitud üsna põnevaid nimesid, 2012 näiteks Juho Hänninen, kes tänavu üritab läbilööki WRC sarjas. Aastal 2000 taanlane Henrik Lundgaard, kes tuntud kui Markko Märtini gravel crew MM-rallidel ja vastutav Märtini hetkelise ringrajale meelitamise eest. 1997 poolakas Krzysztof Hołowczyc, kes nüüd Dakarile keskendunud on, aastal 2001 Armin Schwarz, aastal 1983 Miki Biasion, aastal 1974 Walter Röhl jne. Muide ajalugu on Euroopa MV sarjal pikk, aastal 1953 krooniti esimeseks Euroopa meistriks sakslane Helmut Polensky.

See hooaeg peaks siis natukesegi näitama, kas sarjale saadakse hoog sisse. Kokku 13 etappi, millest seitse on asfaldil, neli kruusal ja kaks lumel-jääl. Eks see sari asfaldi poole kaldu ole, kuna seni on see ikka peaasjalikult selline Kesk-ja Lõuna-Euroopa teema olnud. Tõsi, punktiarvestus annab võimalusi ka teistele, hooaeg on jagatud pooleks, arvesse lähevad esimese seitsme ralli neli paremat tulemust ja kuue teise poole ralli neli paremat tulemust. Esimesse poolde jääb siis Jännerrallye, on justkui vaese mehe Monte ja hooaja teine etapp on Lätis, kus ilmaolud väga tõsist talverallit ei luba. Neile lisaks üks ralli Portugalis kruusal ja siis neli asfaldirallit Kanaaridel, Prantsusmaal, Belgias ja Horvaatias. Hooaja teisel poolel on kaks kruusarallit San Marinos ja Rumeenias, mis muidugi näiteks meie või Soome kruusarallidega (loe õigete kruusarallidega) võrdlust ei kannata. Poola on samuti kruusal ja see peaks juba vähe õigem teema olema. Ja siis kolm asfaldirallit: kuulus Barum ralli Tšehhis, Sanremo ja du Valais Šveitsis. Sarja võitja peaks olema igal pool hea, kuid tugevus asfaldil on kindlasti kõva trump.

Rally Liepaja-Ventspils kiiruskatsed

SS 1 Rallyofchampions.com 6,38 km 01.02.2013 17:10

SS 2 Volkswagen 1 16,89 km 01.02.2013 17:45

SS 3 LDz Cargo 1 18,79 km 01.02.2013 18:45

SS 4 LDz Cargo 2 18,79 km 02.02.2013 10:20

SS 5 Volkswagen 2 16,89 km 02.02.2013 10:55

SS 6 Neste Oil 1 21,32 km 02.02.2013 11:55

SS 7 Ventbunkers 1 10,46 km 02.02.2013 15:20

SS 8 Neste Oil 2 21,32 km 02.02.2013 15:55

SSS 9 Ventspils Kalns 1 2,50 km 02.02.2013 17:20

SS 10 Ventbunkers 2 10,46 km 03.02.2013 08:30

SS 11 Swecon 1 21,43 km 03.02.2013 09:00

SS 12 Kuldīga 1 26,52 km 03.02.2013 10:10

SS 13 Swecon 2 21,43 km 03.02.2013 12:05

SS 14 Kuldīga 2 26,52 km 03.02.2013 13:15

SSS 15 Ventspils Kalns 2 2,50 km 03.02.2013 15:00

EST RUS ENG

Üldinfo

Eesti Autospordi Liit on Eesti Autoklubi (13.10.1924-16.06.1940) ja Eesti Autoliidu (1947-1988) õigusjärglane ning nende tegevuse jätkaja. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA liige alates 11. oktoobrist 1991. a, omades FIA põhikirja art 3.1 kohaselt Rahvusliku Autoklubi staatust. EAL on Rahvusvahelise Autoliidu FIA poolt volitatud ainupädev autospordi ja autonduse edustaja Eesti Vabariigi territooriumil.

Autosport 2019

Meie autospordi kuldne aasta kogu oma kirevuses on nüüd kaante vahel ja saadaval raamatukauplustes üle Eesti ja veebipoest aadressil http://makse.autosport.ee/shop

Saa teada meie aegade kirkaima spordisaavutuse telgitagustest asjaomaste suu läbi, loe sisutihedaid ja värvikaid kokkuvõtteid erinevate autospordialade aasta olulisematest sündmustest-sarjadest ja naudi efektseid ülesvõtteid, mis nähtut-kogetut parimal moel edasi annavad.

veebitehas